Wednesday, March 21, 2012

Nikmat kita - #Prays for Syria





Assalamualaikum .. Bismillah ^^

Selasa , 20 Mac 2012. Hari ini genap kali ketiga saya selesai menduduki Final Exam utk subjet Local Government. Macam terlambat je kan saya nak post kat blog saya ni?Disebabkan kekangan masa, sy terpaksa batalkan niat utk post something disini..  Dan sem ni pun agak mencabar bila sy dan housemates terpaksa menapak jalan kaki ke Dewan Taming Sari yg nun di atas puncak dlm kwsn UiTM . Dugaan sem akhir , 3 papers terpaksa kami duduki kt dewan baru dibina di pucak atas tu... Kami tak ada transport nak pergi, so mengharapkan kudrat yg ada ni  dgn berjalan kaki utk menduduki peperiksaan.. Tapi,sy yakin ni baru dugaan kecil yg Allah beri kalau nk dibandingkan dgn dugaan org lain yg ditempuhi. Walhal Allah dah keluarkan sy dari pelbagai ranjau dugaan kan =.='.
Dan ,subjek yg penuh mencabar sem ni  yg semuanya subjek MEMBACA =,= . Dah menjadi adat budak Public Administration kena belajar subjek-subjek mcm ni. Kalau semester-semester sebelum ini, ada jugak la subjek mengira mcm Akaun,Macro,atau Business Maths. Tapi, bila dah jadi senior ni, subjek membaca yg makin tinggi code-nya ,dan wajib kami tempuhi =,=' . 
Tapi, itu semua tak menjadi kudis pun bagi sy utk terus menamatkan semester akhir ini dgn jayanya ,mudah-mudahan.. 

Jadual Exam yg agak comot =.='
3papers exam need to be seat!

Subjek IR ni byk Akta-akta nk hafal dlm Industrial Relations Act dan Trade Unions Act. so,terpaksa buat nota kaki utk menghafal tiap fakta-faktanya. Lain org,lain cara belajarnya kn? :)


Makanan penerang hati :)
Ni pulak nota kaki subjek LAW.mcm bkn nota ringkas pulak kan? serius,buat nota ringkas LAW bkn  senang yg disangka.. Tapi,Alhamdulillah sy yakin ada ibrah disebalik kesusahan ini =.='






Selawat ni dipesan oleh Ma saya ; Pn Diwi Bt Iman.
Masa ni Ma called sbb sy nervous sgt nk jwb paper LAW.
Ma call dan bacakan selawat ni dan sy  cepat-cepat salin.
Terima kasih Ma :)

Alhamdulillah 3 paper dah selamat sy duduki. 3 papers need to be go after this. Mudah-mudahan Allah limpahkan kejayaan atas daya usaha saya ^^ .


*******
Oh ye, dalam kita sibuk menjalani kehidupan kita, sy nk berkogsi sedikit tentang kemelut yang melanda Syria yg tak henti-henti dilanda dgn kezaliman oleh pemerintah yg diktator.
Sy bukanlah orang yg arif dlm membincangkan isu ini, tapi sy inginkan kongsikan sebuah artikel berkaitan tentang kezaliman yg berlaku di Syria utk tantapan pembaca semua.
  #Kemelut Syria(Sila Klik utk full Article)

Dan sy pn ingin berkogsi tentang sebuah lagu nasyid tentang Syria yg dinyanyikan oleh sekawan anak muda bergelar ODC yg  sedang menuntut di Universiti of Machester sempena persembahan di program Day of Islamic& Capitalism di Sheffield. Mesej dari lagu ini mungkin dapat kita jadikan renungan dan bukanlah setakat nyanyian sbg halwa ditelinga semata-mata. 
Memetik kata seorang ahli dlm kumpulan ODC ini ; ''nasyid bukanlah hiburan yang didengar sebagai halwa telinga, yang diulang-ulang dengar sehingga lalai dan lupa kepadaNYA,tetapi nasyid ialah hiburan santai yang diperdengarkan untuk tercetus rasa bertuhan sebagai hamba''. 



 p/s : Oh Dunia yg fana! Peperangan di mana-mana,
Sabarlah wahai saudara,
Peganglah dgn janjiNYA. 



Ingin saya petik sebuah Surah Ibrahim (14:34) ; '' Sekiranya kamu menghintung nikmat Allah, pasti kamu tidak dapat menghintungnya satu persatu. Sesungguhnya manusia itu sangat zalim serta tidak menghargai nikmat Tuhannya''. 


Apa yang dapat sy rumuskan,terkadang saya merasakan penderitaan rakyat di Syria itu jauh lebih besar rasanya jika nak dibandingkan dengan apa yang kita alami disini..
Sesungguhnya, bersyukurlah atas apa nikmat yg kita kecapi dan jgn pernah mengeluh atas apa yg menimpa kita.
Mungkin kita tak dapat menghulurkan bantuan spt mana yg orang lain berkemampuan membantu mereka, tapi dengan doa kita dapat titipkan mudah-mudahan
  saudara-saudara Islam kita disana agar mereka sentiasa tabah menempuh dugaan dan diberi naungan perlindungan oleh Allah. Ameen .

p/s : InsyaAllah, somedays I want to be a voluntarily for MERCY to help those who are in suffer. May Allah grant my dreams ^^

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...