Friday, March 18, 2011

Definisi CINTA :)

Assalamualaikum si manis & si comel :)
hai salam Jumaat :) . bile aku bkk fb baru2 ni, aku dpt byk betul event dr ''Sahabat2 Blogger'' . Thanks utk sume yg invite tu, tp oleh sbb byk kekangan mase, aku juz berminat 1 event ni je :) . why? coz aku rase aku nk ''mencuba nasib'' join contest ni :) . oke, puteri; stop membebel ok. now, direct to the point . what contest did wanna to try ?


miszpathetic punyer contest::DEFINISI CINTA!!!!


1stly , syarat2 nye ;

i) buat entry ngn tajuk ''DEFINISI CINTA'' then ltk banner ini dlm entry for those who wanna join this contest.
ii) definisikan erti cinta dr pandangan masing2. (Cinta Illahi, Kekasih,Keluarga,Kwn2)
iii) tag 3 org blogger yg lain :)





okay , bg aku sdiri Definisi CINTA tu luas, universal .. 1stly, for sure kita kenalah Cinta kpd Allah sbg pencipta kita , Cinta padaNYA melebihi segalanya. Cinta pada Rasul sbg pentunjuk sekalian alam, Cinta pada Keluarga kita, Cinta pada Teman, dan mcm2 lagi la ungkapan Cinta yg boleh kita tujukan.

ok, tp kali ini aku memilih utk mengungkapkan ''CINTA'' tu dgn skop yg lebih luas lg. Skrg, i'm totally 20 years old and try to be loved :) . so, perhaps bila aku ckp ''CINTA pada KEKASIH'' , of course semua org akan merasakan kehebatan Cinta kn? Dan aku sendiri x terkecuali.
Aku mengaku, sblm2 ini aku pernah GAGAL dlm ''bercinta''. tp, bila difikirkan semula,CINTA aku pada zaman ''REMAJA'' tu mungkin tak berapa nk ''matang'' sgt laa kn, atau mengikut ''Perasaan Cintann Cintuunn'' atau nama lain skrg ''EMO melebeyhhhh sgt'' . haha :D . ini gelak ''Minah Kental '' ok. bkn lg '' Minah Kapas'' yg akan menangis terguling-guling sbb CINTA ! 

oraite ; wahai si manis & comel , teruskanlah dgr bebelanku ini :)

Ingin punya pacar yang hensem? punya Gewe yg cantik? ini mungkin lumrah fitrah manusia, inginkan pasangan yang terbaik buat hidup kita masing2 .tp, perlu diingat , sebaik-baik dlm mencintai pasangan kita, kita perlu pilih yang beriman , yang boleh memimpin kita kelak ketika bersama .

  • Kecantikan yang abadi terletak pada keelokan adab dan ketinggian ilmu seseorang,bkn terletak pada wajah dan pakaiannya.  
Kdg2, org selalu set in mind ''ala, org cantik mesti dpt lelaki hensemm! ''. Salah! ni semua slh. Jgn pernah tertarik akan keindahan yang Allah bagi itu, krn kalau difirkan semula, keindahan itu tidak pernah kekal selamanya.Oleh itu , jgn berdukacita andai diri ini belum berpunya, jgn pernah rasa rendah diri bila tiada sesiapa yg mahu berkongsi kasih dgn kita, kerana suatu hari nanti jodoh kita pasti akan tiba jua :)

Bagaimana Cintaku pada si Dia? :)
Jujur , aku bkn gadis terbaik , tp aku cuba jd yang terbaik kpd si dia :) . Bagi aku , skrg tiada istilah ''skandal'' dlm percintaan . kenapa kite nk bazirkan mase hidup kite dgn m'buat hbgn mcm tu kn? 
Mungkin istilah ''couple'' itu Haram disisi Islam , tp aku cuba membina Cinta ini dgn menjaga adab2 dan syariat yang telah ditetapkan. Kdg2 , aku manusia biase jugak, tak lekang wt salah. tp skrg, aku cuba mencari Cinta yg diredhai oleh Allah S.W.T .

‘’Wanita yang baik diciptakan untuk lelaki yang baik..Lelaki yang baik diciptakan untuk wanita yang baik..’’ – surah an nur 24:26 –

Pernah dgr ayat diatas? Aku sgt2 percaya, Allah telah tetapkan sedemikian utk hamba-hambanya sbb Allah itu maha Adil :) . Bagi aku, aku bknlah wanita yang sempurna dan masih belajar memperbaiki diri, tp aku dan si dia cuba melengkapi antara satu sama lain. Mungkin kami masih berada dalam fasa percintaan yang akan dtg penuh dgn liku-liku dugaan yang Allah berikan, tp aku sanggup harunginya jika aku diberikan kekuatan :)

‘’Mata yang ada di dalam dada’’ yakni ‘Mata Hati’ ( surah Al-Hajj 46). Ertinya pada hati itu ada satu lagi pandangan..pandangan mata hati.. Cinta kelas pertama letaknya di situ,di HATI.. Manakala cinta kelas kelas dua,letaknya di mata!!

see, ayat diatas pn sudah terang lagi bersuluh ttg apa yg dimaksudkn.. Skrg, cuba kita muhasabah diri kita semula, adakah Cinta kita pada si dia itu bermula dr Hati atau Mata? Mudah-mudahan kita bkn dr golongan yang mudah jatuh hati melalui ''Mata'' pada kasarnya.

Mcm mana bibit pencintaan aku dan si dia? Biarlah aku , si dia dan Tuhan yg tahu :) tp, yg pasti , sejak aku join club ''Kekeluargaan Islam'' utk Koko last sem , aku dah start amalkan surah ini .
Kpd sesiapa yg inginkan jodoh yang baik , zuriat yang soleh dan solehah , inilah surahnya: 

''Rabbana hab lanaa min azwaajinaa wa dzurriyyatinaa qurrata a'yuni waj'alnaa lil muttaqin na imaama.''

sbnrnya, x salah kalau skrg kita cuba berdoa dan amalkan surah ini. sbb Allah itu Maha Memberi. Allah tak pernah jemu mendengar apa yg kita mintak berualang-ulang kali . tp, manusia? manusia cpt jemu kalau kita slalu mintak kn? so, berdoa lah. Doa itu senjata seorg mukmin. Jgn mudah putus asa, carilah CINTA yg Diredhai oleh Allah . Mudah-mudahan kita mdpt Cinta yang sempurna :)


okay , ini saja yg dpt aku luahkan pd entry ini. Lastly ; aku mmg menyayangi si dia, dan aku berharap si dia adalah jodohku yang terbaik kelak :)
Ya Allah , sekiranya aku jatuh cinta,
labuhkanlah cintaku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMU ,
agar bertambah kekuatanku utk mencintaiMU :)

his ring entitled C <3 P , reflect LOVE shape in the middle of his book :)

Finally , aku nk tag 3 org si adik manish ;





2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...