Tuesday, November 8, 2011

Orang lain korbankan TERNAKAN, tapi APA YANG KITA TELAH KORBANKAN? ~

Bismillah ... Assalamualaikum :)

Hari ini 8/11/2011 bersamaan 12 Zulhijjah. Well, tak terlambat aku ucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidil'Adha kpd semua umat Islam :)
For sure, Ibadah korban menjadi acara wajib dalam kalendar Islam.
Kepada mereka-mereka yang berkemampuan membuat ibadah korban tak kira lah kambing,lembu ke, Syukur Alhamdulillah. Semoga ibadah korban kalian semua diterima disisi Allah S.W.T, InsyaAllah :)

Btw, Aku tertarik nak kongsikan disini tentang apa yang aku dengarkan di Radio IKIM di dapur.Time tu, aku dok sibuk sibuk menyiang ayam,daging kat dapur.Prepare utk masakan hari raya laa kan ;)  #Rajinkan?;p
So, kpd semua umat Islam yg selamat menjalani ibadah korban ;
 Ingatlah, jadikan ibadah korban itu seIKHLAS HATI hanya kerana Allah.
Allah jua lah yang mengukur keikhlasan kita.. Apa yang kita sedekahkan dan infakkan semata-mata hanya kpd Ya Khaliq Yang Maha Agung .

Korang semua tahu ape peristiwa yg berlaku dlm bulan Zulhijjah ni?Mungkin ade yg tahu, dan ade yg terlepas pandang.

 Here, I list some of the important events happen throughout in Zulhijjah :)

1) Kenape aku ckp ibadah korban lembu,kambing,dan seangkatan dengannya harus WAJIB IKHLAS krn Allah Taala? well, kite patot jadikan #Kisah Qabil & Habil sbg PENGAJARAN.

Kisahnya bermula apabila Nabi Adam mahu menjodohkan kedua-dua Putera hatinya itu dimana Qabil akan dikahwinkan dgn Lubda gadis yg buruk dan tidak cantik. Berbeza pula dgn Habil yg akan dikahwinkan dgn Iqlima gadis yang cantik. Qabil tidak berpuas hati dan ayahnya Nabi Adam tlh m'ambil keputusan utk menyerahkan perjodohan itu kpd Tuhan utk menetukannya. Caranya ialah bahawa masing-masing dari Qabil dan Habil harus menyerahkan korban kpd Tuhan dgn catatan bahawa barang siapa diantara kedua saudara itu diterima korbannya ialah yang berhak menentukan pilihan jodohnya.
Then,api yg besar turun dr langit menyambar kambing binatang korban Habil manakala karung gandum kepunyaan Habil tidak tersentuh sedikit pun.

#Moral ; Keikhlasan hati utk Ibadah korban kite hanya diukur oleh Allah Taala jua.

2) Seutama-utama Hari adalah HARI ARAFAH






Post status ini aku buat pada hari Jumaat,4 Nov 2011 iaitu sehari sebelum Hari Arafah. Yes,tak salah kan kite mengingati antara satu sama lain demi kebaikan bersama :)

Imam Muslim meriwayatkan dari Abi Qatadah r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda,;
Puasa pada hari Arafah akan dpt menghapuskan dosa setahun yg lalu dan setahun yg akan datang. See, Allah itu Maha Pengampun :) Sudah terang lg bersuluh Allah janjikan begitu,kenape kite tak mahu mengambil peluang itu kan? Alhamdulillah aku slmt berpuasa pd hari tersebut. Mudah mudahan,ibadah puasa aku diterimaNYA. Kpd yg terlepas utk berpuasa, jgn kecewa..Mungkin takde rezeki and akan dtg kite boleh amik peluang yg lain ok :)

Daripada Ibnu 'Abbas r.a bahawa Nabi SAW bersabda. tiada suatu hari pun,amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari ini iaitu 10 Hari Zulhijjah.
Oleh yg demikian, perbanyakkanlah padanya tahlil,takbir dan tahmid memuji Illahi :)

3) Disyariatkan amalan korban (menyembelih haiwan ternakan) pada hari Raya Haji dan Hari-hari Tasyrik (11,12,13 Zulhijjah).


Ini merupakan sunah Nabi Ibrahin a.s setelah Allah swt mengujinya dengan perintah menyembelih anaknya Ismail tetapi ditebus ujian itu dengan digantikan seekor haiwan untuk disembelih.
Mcm yg aku ckpkan di awal mukadimah tadi, Ibadah korban kite tu haruslah,WAJIBulghunnah IKHLAS krn Allah. Bukan utk menunjuk-nunjuk ok,sbb its NO POITS in the eyes's of Ya Khaliq.
And 1 more thing, aku ade terdengar usrah dkt Tanyalah Ustaz di TV9;


IBADAH KORBAN KITA AKAN MENJADI TUNGGANGAN KITA MENITITI TITIAN SIRATULMUSTAQIM DI AKHIRAT KELAK :) 


Subhannalah,beruntungnya dan bersyukurlah kpd sesiapa yg berkemampuan utk mengerjakan ibadah korban ini.
Bagi kite yg tidak mampu, mungkin hari ini bukan rezeki kite utk melakukan ibadah korban ini, InsyaAllah akan dtg,kite mampu utk melaksanakan.. #Aminnnn :))




4) Kisah ADAM & HAWA bertemu di PADANG ARAFAH


I bet of course kite sume tahu kan ttg wukuf di Arafah? ok,kpd yg terlupe, wukuf di padang Arafah merupakan salah satu rukun haji bermula dari tergelincir matahari (masuk waktu zohor) 9 Zulhijjah sehingga sblm terbit fajar waktu subuh 10 Zulhijjah.


And 1 more thing ; keadaan di Arafah di gambarkan sbg replika di Padang Masyar saat manusia dihisab kelak . Subhanallah. #I wish I could be HERE SOMEDAYS, InsyaALLAH :))
Korang nak tahu ape peristiwa berwukuf di Arafah?


Actually, peristiwa ini dimana Adan dan Hawa telah diturunkan ke bumi dari syurga atas sebab mengingkari perintah Allah dan terpedaya oleh tipu daya Iblis. Mereka telah dipisahkan didunia dan mengambil masa 40 Tahun utk bertemu semula! Di sinilah bertahun-tahun mereka memohon ampun daripada Allah. Akhirnya permohonan mereka diterima Allah. Thats why, Padang Arafah ini menjadi tempat kite menyesali segala dosa yg pernah kite lakukan dan di situlah kite boleh memohon pengampunan daripada Allah :)


*******


Diatas tadi itu adalah sedikit peristiwa yg berlaku yg boleh kite jadikan panduan bersama. Mungkin dari segi kata lain, kite boleh berkorban dari konsep yang berbeza tetapi membawa satu pengertian yg besar ;


1) BERKORBAN meninggalkan KESERONOKAN dunia yg SEMENTARA








As a Muslimah/Muslim , i bet all of us must always remind ourselves to follow in the pathway of Islam right? Yes, KESERONOKAN tu best, tapi tu sementara aje. Yang SERONOK laa kite susah nak ubah and buang kan? *sila angguk kalo korang setuju ;)


Perlahan-lahan kite ubah keburukan yg kite selalu buat. Dari cas terminal negative (-ve) ke positive (+ve) . Contohnya, kalau sebelum ini kite teramatlah LIAT mahu solat SUBUH, why not we change our BAD BAD ATTITUDE tu. Take INITIATIVE mcm MAKE ALARM SET in our phone yg Blackberry,Iphone bagaii tu.. Bukan susah nk berubah,asalkan ade NIAT dan USAHA yg istiqamah ok :) 


******


Ok lah, akhirnya selamat jugak aku siapkan entry ini setelah lame tak meng-update blog yg dah penuh bersawang ni #puihh. hehe ;)
Ape yang aku kongsikan ini adalah sbg renungan kite bersame.


p/s : Yang baik itu datang dari Allah, Yang Buruk itu datang dari aku sendiri hamba yg kudus.
          Salam Aidiladha semua :))





1 comment:

  1. entry mantap..bgus2..
    thnx 4 da info...
    rugilah sy xpose...=(
    btw,set alarm...jge solat plg penting...btul2..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...